ARBEIDSTRENING
Arbeidsgiver vil få en godt forberedt kandidat som vil bli en ressurs for bedriften. Arbeidstreningen gir kandidaten mulighet til å få vist sin kompetanse, få opplæring i aktuelle arbeidsoppgaver og til å praktisere norsk. Målet er at kandidaten enten kan få videre jobb hos dere, eller ha tilegnet seg nok kompetanse til å være aktuell kandidat hos andre arbeidsgivere.
Arbeidsgiver
Kandidat og arbeidsgiver avtaler en utprøving i arbeid for en begrenset tidsperiode.
Arbeidsgiver må være i tett dialog med kandidaten, mentor og formidler. Det er viktig at tilbakemeldinger gis fortløpende under arbeidstreningen. Arbeidsgiver og mentor vil hele tiden ha mulighet for bistand fra formidler.
Tips til mentor:
Mentor bistår og lærer opp kandidaten i arbeidstreningen.
På disse møtene deltar arbeidsgiver, mentor, kandidaten og lærer. Det bør minimum være et møte ved oppstart, underveis og ved avslutning.
Tema for samtalen:
- Plan for praksisperioden
- Arbeidsoppgaver
- Fravær
- Kommunikasjon
- Mål for videre arbeid
- Utfordringer
- Annet
Formidler
Formidler må følge opp kandidat og arbeidsgiver/mentor. Hvor ofte avtales sammen med arbeidsgiver. Det er viktig at formidler er tilgjengelig ved behov. Avklare situasjoner som oppstår, det kan dreie seg om språkutfordringer (dagligtale vs arbeidsspråk), kulturforskjeller som påvirker hvordan arbeidsgiver/kandidat opplever en situasjon.
På disse møtene deltar arbeidsgiver, mentor, kandidaten og lærer. Det bør minimum være et møte ved oppstart, underveis og ved avslutning.
Tema for samtalen:
- Plan for praksisperioden
- Arbeidsoppgaver
- Fravær
- Kommunikasjon
- Mål for videre arbeid
- Utfordringer
- Annet
Progresjon norsk:
bør evalueres underveis
Opplæringsbehov
Hva trenger kandidaten å kunne ?
En viktig suksessfaktor er å aktivt ta inn arbeidsspråk i norskopplæringen og norskopplæring inn i arbeidstreningen.
Voksenopplæringen (lærer) må tilpasse et undervisningsopplegg knyttet til arbeidstreningsplassen.
gjennom bruk av iPad, visualisering (bilde og tekst) og ved å øve på faguttrykk.
Gjennom arbeidstreningen oppnår kandidaten forståelse for krav og forventninger i norsk arbeidsliv.
ARBEIDSTRENING
FOR FORMIDLER
Kandidaten får arbeidslivskompetanse, erfaring og bedre norskkunnskaper.
En viktig suksessfaktor er å aktivt ta inn arbeidsspråk i norskopplæringen og norskopplæring inn i arbeidstreningen.
Det må utpekes en lærer som følger opp kandidaten og sørger for å binde sammen læringen på praksisplassen med opplæring i norsk. Norskundervisningen kan enten gis på arbeidsplassen eller i gruppe i klasserom.
Norsklærer samarbeider med og gir råd til mentor om hvordan kandidaten kan utvikle språket i arbeidstreningen.
NAV-veileder avklarer sammen med arbeidsgiver hvilke virkemidler som er aktuelle for denne kandidaten. NAV-veileder bistår i søkeprosessen.
Formidler må følge opp kandidat og arbeidsgiver/mentor. Hvor ofte avtales sammen med arbeidsgiver. Det er viktig at formidler er tilgjengelig ved behov. Avklare situasjoner som oppstår, det kan dreie seg om språkutfordringer (dagligtale vs arbeidsspråk), kulturforskjeller som påvirker hvordan arbeidsgiver/kandidat opplever en situasjon.
På disse møtene deltar arbeidsgiver, mentor, kandidaten og lærer. Det bør minimum være møte ved oppstart, underveis og ved avslutning.
Tema for samtalen:
- plan for praksisperioden
- arbeidsoppgaver
- fravær
- kommunikasjon
- progresjon i norsk (evalueres
underveis arbeidstreningsperioden)
- opplæringsbehov (hva trenger
kandidaten å kunne?)
- mål for videre arbeid
- utfordringer
- annet
Gjennom bruk av iPad, visualisering (bilde og tekst) og ved å øve på faguttrykk.
Ha et tips ark til hvordan dette kan jobbes med både på arbeidsplassen og i norskundervisningen
Gjennom arbeidstreningen oppnår kandidaten forståelse for krav og forventninger i norsk arbeidsliv.