FORBEREDELSE
Gode forberedelser hos både arbeidsgiver og formidler er avgjørende for at arbeidstreningen blir en positiv opplevelse for alle parter. Målet er å få til en god jobbmatch: rett kandidat til rett jobb. Det krever en grundig og inngående kompetanse-kartlegging av kandidaten. Det er formidlernes jobb å gjøre denne kartleggingen for å finne den gode matchen mellom den enkelte arbeidsgivers forventninger og den enkelte kandidats forutsetninger.
Arbeidsgiver
Beskrivelse av arbeidsoppgaver. Beskrivelsen vil være til god hjelp for formidler og vil bli brukt som et utgangspunkt for forberedelse av kandidaten.
Ta gjerne utgangspunkt i gjeldende stillingsbeskrivelse eller utarbeid egne for arbeidstrening. Beskrivelsen vil være til god hjelp for formidler og vil bli brukt som et utgangspunkt for forberedelse av kandidaten.
Se «tips stillingsbeskrivelse»
Hvilke forventninger og holdninger har du og dine medarbeidere til å ta i mot kandidater ? Ønsker du bistand i forberedelsene ta gjerne kontakt med NAV arbeidslivssenter.
Mentor er en kollega som skal være til støtte for kandidaten under arbeidstreningen.
Ansvaret ligger hele tiden på arbeidsgiver men en mentor kan være mye tettere på kandidaten – særlig innledningsvis i arbeidstreningen. Det er mulig å søke om et mentortilskudd fra NAV for å dekke kostnader forbundet med dette.
Formidler
Kartlegging av kandidaten
nFor å få frem nødvendig informasjon, vil det være viktig å stille detaljerte spørsmål for å sjekke ut hva kompetansen til kandidaten går ut på.
n
Arbeidserfaring
nTidsperiode, firma, stilling. Detaljert informasjon om hvilke arbeidsoppgaver og ansvarsområder kandidaten hadde, for å se relevansen i norsk arbeidsliv. Vurder: er det relevant med realkompetansevurdering?
n
Utdanning
nTidsperiode, utdanningsinstitusjon, fag/utdanningsretning. Detaljert informasjon om emner og tema kandidaten har gjennomgått, for å se relevansen i norsk arbeidsliv. Vurder: er det behov for å søke godkjenning av utdanning?
n
Annen kompetanse
nSertifikat med tidsperiode og innhold, språk (norsk, morsmål, andre språk), verv, kurs, relevante interesser osv.
n
nVurdering av kandidat opp mot stillingen:
n
Jobbønske
njobbønske opp mot kompetanse.
n
Motivasjon
nMotivasjon er en avgjørende faktor for arbeidsgiver. Her må det avklares om kandidaten er motivert for den aktuelle jobben.
n
Kompetansehevende tiltak
nVurder kandidatens behov for kompetansehevende tiltak for å øke kandidatens mulighet for fast ansettelse.
n
Livssituasjon og individuelle hensyn
nEr det noe som begrenser kandidatens muligheter, eller spesielle hensyn som må tas (f.eks. helse, familiesituasjon, transport til arbeidsplassen o.l.)
n
- Flyktningtjenesten, NAV og Voksenopplæringen må ha gode interne rutiner for samarbeid og avklare behov for tiltak og virkemidler for aktuelle kandidater.
Se eksempel på rutiner for samarbeid, nederst på siden.
- Flyktningetjeneste, NAV og voksenopplæringen har flere obligatoriske oppgaver slik som vedtak og aktivitetsplan.
Se tips huskeliste formidler, nederst på siden.
-
- Voksenopplæringen kan ta utgangspunkt i stillingsbeskrivelsen til å forberede undervisningsopplegg i forkant av en arbeidstreningsperiode.
- Fast kontaktperson mot arbeidsgiver og mentor – tydelig fordeling av roller og ansvar.
- Informer kandidaten om hva arbeidstrening innebærer: hensikt med, og tydelig mål for arbeidstreningsperioden.
- Forventningsavklaringer: kandidatens forventninger, og arbeidsgivers forventninger.
- Bruk stillingsbeskrivelse som utgangspunkt for forberedelse av kandidaten i hvilke arbeidsoppgaver som han/hun må kunne utføre.
- Arbeidslivskompetanse - Kandidaten må få innføring i særtrekk ved norsk arbeidsliv: HMS regler, arbeidstid, forventninger om initiativ til nye arbeidsoppgaver osv.
- Informer kandidaten om hvordan et intervju vil foregå, og hold gjerne intervjutrening: det å kunne presentere seg selv, vise motivasjon, fortelle om egen kompetanse, kroppsspråk mm.
- Flyktningtjenesten og voksenopplæringen må avtale hvem som har ansvar for hva.
- Behov for tolk til intervjuet? Bestill i god tid.
Beskrivelse av arbeidsoppgaver. Beskrivelsen vil være til god hjelp for formidler og vil bli brukt som et utgangspunkt for forberedelse av kandidaten.
Her kan du få informasjon om hvilke virkemidler NAV har. Hvilke virkemidler som er aktuelle er individuelt. I intervjuet vil dere også kunne snakke om hvilke virkemidler som er aktuelle for akkurat denne kandidaten.
E-læring som gir en kort innføring i hva det vil si å være mentor, og hva det er viktig å være bevisst når man er mentor for en med en annen bekgrunn enn en selv (ulik språkbakgrunn, annen kulturbakgrunn, annen forståelse av hvordan samfunnet er organisert).
Godkjenning av utdanning.
Kandidater med arbeidserfaring eller utdanningsbakgrunn kan ha utbytte av en realkompetansevurdering for å vurdert sitt kompetansenivå ut fra krav i Norge.
Mer informasjon finner du her på «kompetanse Norge» sin side:
FORBEREDELSE
FOR FORMIDLER
En god jobbmatch forutsetter godt samarbeid og gode forberedelser.
Kartlegging av kandidaten
nFor å få frem nødvendig informasjon, vil det være viktig å stille detaljerte spørsmål for å sjekke ut hva kompetansen til kandidaten går ut på.
n
Arbeidserfaring
nTidsperiode, firma, stilling. Detaljert informasjon om hvilke arbeidsoppgaver og ansvarsområder kandidaten hadde, for å se relevansen i norsk arbeidsliv. Vurder: er det relevant med realkompetansevurdering?
n
Utdanning
nTidsperiode, utdanningsinstitusjon, fag/utdanningsretning. Detaljert informasjon om emner og tema kandidaten har gjennomgått, for å se relevansen i norsk arbeidsliv. Vurder: er det behov for å søke godkjenning av utdanning?
n
Annen kompetanse
nSertifikat med tidsperiode og innhold, språk (norsk, morsmål, andre språk), verv, kurs, relevante interesser osv.
n
Se tips kompetansekartlegging, nederst på siden.
n
nVurdering av kandidat opp mot stillingen:
n
Jobbønske
njobbønske opp mot kompetanse.
n
Motivasjon
nMotivasjon er en avgjørende faktor for arbeidsgiver. Her må det avklares om kandidaten er motivert for den aktuelle jobben.
n
Kompetansehevende tiltak
nVurder kandidatens behov for kompetansehevende tiltak for å øke kandidatens mulighet for fast ansettelse.
n
Livssituasjon og individuelle hensyn
nEr det noe som begrenser kandidatens muligheter, eller spesielle hensyn som må tas (f.eks. helse, familiesituasjon, transport til arbeidsplassen o.l.)
n
Flyktningtjenesten, NAV og Voksenopplæringen må ha gode interne rutiner for samarbeid og avklare behov for tiltak og virkemidler for aktuelle kandidater.
Se eksempel på rutiner for samarbeid, nederst på siden.
Flyktningetjeneste, NAV og voksenopplæringen har flere obligatoriske oppgaver slik som vedtak og aktivitetsplan.
Se tips huskeliste formidler, nederst på siden.
Voksenopplæringen kan ta utgangspunkt i stillingsbeskrivelsen til å forberede undervisningsopplegg i forkant av en arbeidstreningsperiode.
Fast kontaktperson mot arbeidsgiver og mentor – tydelig fordeling av roller og ansvar.
Informer kandidaten om hva arbeidstrening innebærer: hensikt med, og tydelig mål for arbeidstreningsperioden.
Forventningsavklaringer: kandidatens forventninger, og arbeidsgivers forventninger.
Bruk stillingsbeskrivelse som utgangspunkt for forberedelse av kandidaten i hvilke arbeidsoppgaver som han/hun må kunne utføre.
Arbeidslivskompetanse - Kandidaten må få innføring i særtrekk ved norsk arbeidsliv: HMS regler, arbeidstid, forventninger om initiativ til nye arbeidsoppgaver osv.
Informer kandidaten om hvordan et intervju vil foregå, og hold gjerne intervjutrening: det å kunne presentere seg selv, vise motivasjon, fortelle om egen kompetanse, kroppsspråk mm.
Flyktningtjenesten og voksenopplæringen må avtale hvem som har ansvar for hva.
Behov for tolk til intervjuet? Bestill i god tid.
Det er mulig å søke godkjenning av utdanning tatt i utlandet.
NOKUT har ansvar for godkjenning av utenlandsk høyere utdanning, fag- og yrkesopplæring og fagskoleutdanning. Der finnes også oversikt over hvilke yrker som krever autorisasjon.
Samordna opptak har ansvar for godkjenning av videregående utdanning tatt i utlandet, og hvilke krav som gjelder for at utdanningen sidestilles med norsk videregående utdanning.
Se NOKUT for mer informasjon.
Se Samordna opptak for mer informasjon.
Realkompetanse er all kompetanse som er tilegnet gjennom formell, ikke-formell eller uformell læring. Det vil si alle kunnskaper og ferdigheter en person har tilegnet seg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritidsaktiviteter eller på annen måte.
Realkompetansevurdering kan være aktuelt for kandidaten.
Se Kompetanse Norge for mer informasjon.