ARBEIDSTRENING
Arbeidsgiver vil få en godt forberedt kandidat som vil bli en ressurs for bedriften. Arbeidstreningen gir kandidaten mulighet til å få vist sin kompetanse, få opplæring i aktuelle arbeidsoppgaver og til å praktisere og lære mer norsk. Målet er at kandidaten enten kan få videre jobb hos dere, eller ha tilegnet seg nok kompetanse til å være aktuell kandidat hos andre arbeidsgivere.
Arbeidsgiver
Avtale om arbeidstrening må signeres før oppstart. Kandidat, arbeidsgiver og formidler inngår en avtale om arbeidstrening.
En avtale om arbeidstrening skal inneholde mål for arbeidstreningsperioden, hvilke arbeidsoppgaver kandidaten skal gjøre, opplæring.
Avklare sammen med NAV hvilke virkemidler som er aktuelle for denne kandidaten. NAV-veileder bistår i søkeprosessen.
Arbeidsgiver må være i tett dialog med kandidaten, mentor og formidler. Det er viktig at tilbakemeldinger gis fortløpende under arbeidstreningen. Arbeidsgiver og mentor vil hele tiden ha mulighet for bistand fra formidler.
Mentor bistår og lærer opp kandidaten i arbeidstreningsperioden. Hvis det skjer noe som påvirker muligheten for videre ansettelse, skal dette tas opp underveis. Dette gjelder både forhold i bedriften og/eller hos kandidaten.
Se tips mentor sin rolle i arbeidstreningen, nederst på siden.
På disse møtene deltar arbeidsgiver, mentor, kandidaten og lærer. Det bør minimum være møte ved oppstart, underveis og ved avslutning.
Tema for samtalen:
- plan for praksisperioden
- arbeidsoppgaver
- fravær
- kommunikasjon
- progresjon i norsk
- opplæringsbehov
- mål for videre arbeid
- utfordringer
- annet
I tillegg til å lære kandidaten hvordan arbeidsoppgavene skal gjennomføres, må mentor gjøre kandidaten kjent med ord og uttrykk som brukes på arbeidsplassen. I samarbeid med lærer bistår mentor kandidaten med å høste arbeidsspråk som tas med inn i norskundervisningen.
Mentor må også gjøre kandidaten kjent med skrevne og uskrevne regler på arbeidsplassen, blant annet innen HMS.
Formidler
En viktig suksessfaktor er å aktivt ta inn arbeidsspråk i norskopplæringen og norskopplæring inn i arbeidstreningen.
Det må utpekes en lærer som følger opp kandidaten og sørger for å binde sammen læringen på praksisplassen med opplæring i norsk. Norskundervisningen kan enten gis på arbeidsplassen eller i gruppe i klasserom.
Norsklærer samarbeider med og gir råd til mentor om hvordan kandidaten kan utvikle språket i arbeidstreningen.
NAV-veileder avklarer sammen med arbeidsgiver hvilke virkemidler som er aktuelle for denne kandidaten. NAV-veileder bistår i søkeprosessen.
Formidler må følge opp kandidat og arbeidsgiver/mentor. Hvor ofte avtales sammen med arbeidsgiver. Det er viktig at formidler er tilgjengelig ved behov. Avklare situasjoner som oppstår, det kan dreie seg om språkutfordringer (dagligtale vs arbeidsspråk), kulturforskjeller som påvirker hvordan arbeidsgiver/kandidat opplever en situasjon.
På disse møtene deltar arbeidsgiver, mentor, kandidaten og lærer. Det bør minimum være møte ved oppstart, underveis og ved avslutning.
Tema for samtalen:
- plan for praksisperioden
- arbeidsoppgaver
- fravær
- kommunikasjon
- progresjon i norsk (evalueres
underveis arbeidstreningsperioden)
- opplæringsbehov (hva trenger
kandidaten å kunne?)
- mål for videre arbeid
- utfordringer
- annet
Arbeidsgiver er ansvarlig for å gjøre kandidaten kjent med HMS-rutinene. Det er viktig å sørge for at kandidaten har en god forståelse for hva dette innebærer. Her kan mentor spille en viktig rolle.
Tips til HMS-opplæring: Bruk av bilder/tegninger, tolk ved gjennomgang av regler.
Se gjerne arbeidstilsynets sider for mer informasjon om blant annet bruk av risikovurdering. Dette kan være et godt hjelpemiddel i kartlegging av HMS-rutiner.
Gjennom bruk av iPad, visualisering (bilde og tekst) og ved å øve på faguttrykk.
Ha et tips ark til hvordan dette kan jobbes med både på arbeidsplassen og i norskundervisningen
Gjennom arbeidstreningen oppnår kandidaten forståelse for krav og forventninger i norsk arbeidsliv.
ARBEIDSTRENING
FOR ARBEIDSGIVER
Du vil få en godt forberedt kandidat som vil bli en ressurs for din bedrift.
Avtale om arbeidstrening må signeres før oppstart. Kandidat, arbeidsgiver og formidler inngår en avtale om arbeidstrening.
En avtale om arbeidstrening skal inneholde mål for arbeidstreningsperioden, hvilke arbeidsoppgaver kandidaten skal gjøre, opplæring.
Avklare sammen med NAV hvilke virkemidler som er aktuelle for denne kandidaten. NAV-veileder bistår i søkeprosessen.
Arbeidsgiver må være i tett dialog med kandidaten, mentor og formidler. Det er viktig at tilbakemeldinger gis fortløpende under arbeidstreningen. Arbeidsgiver og mentor vil hele tiden ha mulighet for bistand fra formidler.
Mentor bistår og lærer opp kandidaten i arbeidstreningsperioden. Hvis det skjer noe som påvirker muligheten for videre ansettelse, skal dette tas opp underveis. Dette gjelder både forhold i bedriften og/eller hos kandidaten.
Se tips mentor sin rolle i arbeidstreningen, nederst på siden.
På disse møtene deltar arbeidsgiver, mentor, kandidaten og lærer. Det bør minimum være møte ved oppstart, underveis og ved avslutning.
Tema for samtalen:
- plan for praksisperioden
- arbeidsoppgaver
- fravær
- kommunikasjon
- progresjon i norsk
- opplæringsbehov
- mål for videre arbeid
- utfordringer
- annet
I tillegg til å lære kandidaten hvordan arbeidsoppgavene skal gjennomføres, må mentor gjøre kandidaten kjent med ord og uttrykk som brukes på arbeidsplassen. I samarbeid med lærer bistår mentor kandidaten med å høste arbeidsspråk som tas med inn i norskundervisningen.
Mentor må også gjøre kandidaten kjent med skrevne og uskrevne regler på arbeidsplassen, blant annet innen HMS.
Arbeidsgiver er ansvarlig for å gjøre kandidaten kjent med HMS-rutinene. Det er viktig å sørge for at kandidaten har en god forståelse for hva dette innebærer. Her kan mentor spille en viktig rolle.
Tips til HMS-opplæring: Bruk av bilder/tegninger, tolk ved gjennomgang av regler.
Se gjerne arbeidstilsynets sider for mer informasjon om blant annet bruk av risikovurdering. Dette kan være et godt hjelpemiddel i kartlegging av HMS-rutiner.